Var sjunde skattekrona eller 357 miljarder kronor läggs på utbildning. Tyvärr är det oklart hur pass effektivt dessa resurser används och vilken nytta vi medborgare får för pengarna. Skolan är en av medborgarnas viktigaste valfrågor, men hur ser det egentligen ut med skattenyttan inom det svenska skolsystemet?
Ett vanligt argument är att utbildningens resultat och effekter är svåra eller omöjliga att mäta. Men mätproblem är inget unikt för skolan och kan inte motivera uteblivna granskningar av skolsystemets effektivitet. Och sådana granskningar bör inte främst handla om exakt hur många miljarder skolan borde kosta, utan om hur resurserna kan kanaliseras till skolor och arbetssätt som ger högst nytta per skattekrona.
Rapporten lyfter fram följande områden:
Seminariets talare och rapportförfattare var Henrik Jordahl, professor i nationalekonomi vid Örebro universitet och Gabriel Heller Sahlgren, forskare vid Institutet för näringslivsforskning.
Rapporten kommenterades av Peter Nyström, Universitetslektor vid Göteborgs Universitet, Lena Holmdahl, Utbildningsdirektör på Stockholms stad och Marcus Strömberg, VD och koncernchef på AcadeMedia. Leif Östling öppnade seminariet och Ann-Marie Begler modererade diskussionen.
Leif Östling, Ordförande, Kommissionen för Skattenytta
Ann-Marie Begler, Senioranalytiker
Gabriel Heller Sahlgren, Forskare vid Institutet för näringslivsforskning
Henrik Jordahl, Professor i nationalekonomi vid Örebro Universitet
Lena Holmdahl, Utbildningsdirektör på Stockholms stad
Peter Nyström, Universitetslektor vid Göteborgs Universitet
Swishnummer: 1230771758
Bankgiro: 5822-8891
Presskontakt:
Oskar Rådehed
073-2042303
Kontakt:
info@skattenytta.se
(c) Kommissionen för Skattenytta 2024