Riksrevisionen konstaterar i rapporten om kostnadskontroll i infrastrukturinvesteringar (Skr 2021/22:80) att många infrastrukturprojekt blir betydligt dyrare än beräknat. Trots detta är det ovanligt att projekten stoppas, något som borde vara helt naturligt om dessa efter omvärdering inte uppfyller kravet på samhällsekonomisk lönsamhet.
För att göra politiken trovärdig måste regeringen då och då säga nej. Annars kommer beslut att fortsätta fattas på felaktiga grunder. Att säga nej är en investering i bättre framtida beslutsunderlag.
Tyvärr är det väldigt ovanligt att projekt som visar sig dyrare än beräknat omprövas. I stället går överdragna kostnadsramar ut över andra projekt – som kanske håller sig inom ramen och till och med går att försvara samhällsekonomiskt.
Konsekvensen av att inte agera kan därmed bli att samhällsekonomiskt olämpliga projekt genomförs, medan projekt som borde ha genomförts tvingas vänta. Det räcker inte att regeringen ännu en gång säger åt Trafikverket att räkna rätt, man måste se till att myndigheten verkligen gör det.
Att försöka effektivisera den statliga förvaltningen är ett ”allvarligt tankefel”. Det menar Britta Lejon, förbundsordförande för fackförbundet ST (SvD Debatt 3/4). Hon talar om en ”svältkost” som gör det motiverat med ett stopp för alla kommande effektiviseringsåtgärder på våra myndigheter, det så kallade produktivitetskravet ska slopas. Vi i Kommissionen för skattenytta blir djupt oroade av […]
Dagens Arena konstaterar i en granskning av om- och tillbyggnaden av Liljevalchs: “Det senare projektet [Liljevalchs] hade först vid inriktningsbeslutet 2014 en budget på 147 miljoner kronor, i vilken renovering av konsthallen samt om- och tillbyggnad var inräknade. 17 miljoner för renovering, 130 för om- och tillbyggnad.” Dagens Arena 18/4 2021 I tidningen Fastighetsnytt menar dock Tobias Olsson och Anna Forsberg från […]
Tre upphandlingsexperter på konsulten TeneliusHolm AB konstaterar att det fortfarande är ovanligt att kommuner publicerar upphandlingsplaner – alltså listor med förväntade kommande upphandlingar. Detta riskerar att missgynna det lokala näringslivet i kommunerna och kan leda till att konkurrensen blir mindre. ”TeneliusHolm har för andra gången undersökt hur många av landet kommuner och regioner som publicerar sina upphandlingsplaner. […]
Kommissionen för skattenytta har tillkommit på initiativ av Leif Östling, tidigare VD för Scania. Syftet är att skifta fokus i det svenska välståndsbygget genom att undersöka hur vi kan få mer nytta för varje skattekrona. Kommissionen arbetar fristående från politiska partier och olika intressegrupperingar.