Det verkar som att de ramavtal som myndigheten har tecknat inte har så mycket att göra med själva upphandlingen. Som när Vinnova använder ett ramavtal hos Kammarkollegiet med företaget Ekan AB för att kunna välja både pris och leverantör på ett helt godtyckligt sätt. Bolagen som har ramavtal kommer överens om att anlita det företag som myndigheten önskar – och tar en viss procent i ersättning för besväret. Win, win – för båda parter. För om ramavtalsleverantören inte går med på det upplägget blir det ju ingen affär alls.
Det går förstås att skylla på Lagen om offentlig upphandling (LOU), som i praktiken förhindrar myndigheterna att arbeta effektivt.
Jo, så är det. LOU är uppbyggd för att förhindra korruption, inte för att underlätta ett agilt arbetssätt. Men som Jens Nylander visar fungerar lagen inte som broms för korruption heller. De offentliga organisationerna är nämligen bra på att hitta “målvakter” som kan fronta i upphandlingarna, och få en slant för besväret.
Ja, lite som de ekonomiska brottslingarna arbetar…
Jag blev själv varse liknande problem i en helt annan bransch, när jag utredde offentlig upphandling på en branschorganisations uppdrag. Min första reaktion när jag såg vad som pågick var: “Så här kan det väl inte få fungera?”
Men det gjorde det. Ramavtal fungerade konkurrensbegränsande snarare än prispressande. Kriterierna för att vinna anbud var löjeväckande, naiva och lätta att kringgå. Jag såg inte så mycket renodlad korruption, bara en massa spel för gallerierna – där kriteriet för att vinna i allmänhet var att man förstod sig på reglerna. Inte att man kunde leverera en bra produkt till lågt pris. Ofta vanns anbudet på en exempelprodukt som i praktiken aldrig levererades, därför att ingen egentligen ville ha just denna variant. Men exempelprodukten låg ändå till grund för hela anbudsprocessen. För alla andra produkter blev prissättningen därmed “fri”. Och effekten av hela upphandlingen blev i praktiken endast att begränsa antalet möjliga leverantörer – alltså raka motsatsen till det som konkurrensutsättningen egentligen syftar till.
Vinnova tycks ha utnyttjat bristerna i regelverket till det yttersta. Detta är speciellt allvarligt, då myndighetens uppdrag är att främja svenskt näringsliv och ge stöd till företag och idéer som har svårt att annars få finansiering.
Förmodligen är det här toppen på ett isberg. Och med tanke på att företagsstöden i Sverige uppgår till närmare 30 miljarder är detta ett utmärkt tillfälle att ställa den mer övergripande frågan – ”Vad fan får vi för pengarna?” Bör vi inte avveckla alla företagsstöd och i stället sänka bolagsskatten? Det om något skulle ge ökad skattenytta.
Staten måste givetvis ta tag i frågan om offentlig upphandling. Kommissionen för Skattenytta har haft ett flertal seminarier om hur 800 miljarder till offentliga inköp används. Av vår analys framgår att vi skulle kunna spara 100 miljarder på en bättre och mer ändamålsenlig upphandling.
Så då är väl de tio miljoner som Vinnova felanvänt inget problem? Så kan vi naturligtvis inte se på saken. Om till och med en statlig myndighet är korrumperad, vad hindrar oss andra från att bryta regler? Statliga myndigheter och Caesars hustru må inte misstänkas. Det Jens Nylander upptäckt måste därför få konsekvenser för de ansvariga.
Utvecklingen i Syrien och det allt mindre stabila omvärldsläget ger oss anledning att ställa frågan om hur vi får mer pang för pengarna. Ett allt viktigare utgiftsområde i Sverige är nämligen försvaret – både det militära och det civila. Men hur mäter vi skattenyttan av säkerhet? Försvar är en kollektiv nyttighet. Det går alltså inte […]
I en insändare i DN skriver Albert Nilsson, nybliven pensionär, att det som går att göra i Västerbotten inte går att göra i resten av landet. Att använda 1177-direkt. “Så här ser det ofta ut när man söker vård i Stockholm: man ringer 1177, sitter i telefonkö, sjuksköterskan säger att ”det där behöver en läkare […]
Goldman Sachs har så här långt skrivit av (= förlorat!) tio miljarder kronor i Northvolt. Bortsett från vårt gemensamma pensionskapital är det tack och lov förvånansvärt lite offentliga pengar som gått förlorade i projektet. Vilken lärdom drar vi av detta spektakel? I nationalekonomin finns det en gren som kallas “corporate governance”. Det handlar om hur […]
USA:s president-elect Donald Trump har flaggat för att entreprenörerna Elon Musk och Vivek Ramaswamy ska leda ett statligt Departement för effektivisering av offentlig sektor – förmodligen inspirerat av Kommissionen för Skattenyttas förslag om ett Effektiviseringskansli i statsrådsberedningen. Vid ett valmöte i oktober lovade Elon Musk att spara två biljoner dollar i den federala budgeten. Det […]
Den 14 mars i år föreslog Kommissionen för Skattenyttas ordförande Leif Östling i en debattartikel i Dagens Industri att bland annat Bilprovningen bör säljas. “Staten är Sveriges största och förmodligen sämsta kapitalist. Regeringen värderar sin bolagsportfölj till 850 miljarder kronor. Wallenbergfamiljens Investor, som är Stockholmsbörsens största ägare, har som jämförelse innehav värda 580 miljarder. Samtidigt […]
Kommissionen för Skattenytta fokuserar huvudsakligen på svensk skattenytta. Samtidigt måste vi konstatera att valet i USA i stor utsträckning påverkar Sverige. Om USA slutar stödja Ukraina kommer EU och Sverige att behöva tagga upp. Och om Demokraterna och Republikanerna fortsätter låtsas som om USA och den federala budgeten saknar budgetbegränsningar kommer problemen där småningom att […]
Kritiken mot styrfilosofin New Public Management (NPM) har varit hård, men få förstår varför. Termen uppfattas av några som synonym med onödig administration, misstro och enögt fokus på pengar, medan andra helt enkelt ser den som sunt förnuft genom mål och resultatstyrning. Kritikerna av NPM lanserade begreppet “tillitsbaserad styrning”. Begreppet kommer från den av regeringen […]
Frågan i rubriken kan tyckas märklig. Naturligtvis tycker ingen om vårdköer. Men ändå – i Sverige står ett stort antal människor i vårdkö. Så vårdköerna måste fylla någon funktion för någon – annars skulle de rimligen inte finnas. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) skriver på sin egen hemsida: “Om vårdens kapacitet skulle öka med 1,3 […]
Kommissionen för skattenytta har tillkommit på initiativ av Leif Östling, tidigare VD för Scania. Syftet är att skifta fokus i det svenska välståndsbygget genom att undersöka hur vi kan få mer nytta för varje skattekrona. Kommissionen arbetar fristående från politiska partier och olika intressegrupperingar.