Kommissionen för Skattenytta är en av många aktörer som försöker utvärdera verksamheten som bedrivs med offentliga medel. Vid sidan av oss finns Rådet för Kommunalekonomiska analyser (RKA) som ägs av Sveriges Kommuner och Regioner tillsammans med staten. RKA publicerar löpande data i databasen Kolada. Vi har även Riksrevisionen, som numera är Riksdagens granskningsorgan, men som uteslutande granskar saten verksamheter.
Och på det sociala området är Socialstyrelsen giganten, även om Myndigheten för vårdanalys och Inspektionen för vård- och omsorg tagit över en del analysuppgifter.
Vår kommission har givetvis inte lika stora resurser som våra offentligt finansierade kollegor. Men vi försöker ta igen det genom att vara bättre på att kommunicera, förklara och sammanställa data om offentlig sektor. Inte minst är vi unika därför att vi tittar BÅDE på kommunsektorn och staten, det vill säga hela det offentliga åtagandet!
Döm om vår förvåning när vi på Socialstyrelsens hemsida möttes av beskedet att en enkel statistisk körning av data från Barn- och ungdomsregistret skulle ta mer än sex månader att genomföra – trots att vi betalar dem för arbetet (en andra gång, eftersom vi redan betalat detta genom skattsedeln!).
“Väntetiden för att få en handläggare är just nu cirka 6-7 månader.
Vanligtvis tar det sedan cirka 2-3 veckor att handlägga en beställning men det kan ta längre tid beroende av hur din beställning är utformad. I ren arbetstid tar de flesta beställningar mellan 2 och 8 arbetstimmar. Räkna alltså med att det tar minst 7 månader från det att vi fått in din beställning till dess att du har din leverans.”
Sex till sju månader, alltså. För en enkel specialkörning av statistik. Om ni undrar så innehåller detta register känsliga uppgifter – resultatet av själva körningen är dock inte känsligt. Vi vill helt enkelt bara veta hur många dagar i snitt som varje barn vistats på HVB-hem i varje kommun. Detta för att kunna beräkna dygnskostnaden.
Men det tar alltså ett halvår. Om vi nu inte lyckas lösa problemet på något sätt. Annars måste ni tyvärr vänta på vår rapport om Barn- och ungdomsvården i allmänhet och HVB-hemmen i synnerhet.
Tillägg: Lyckligtvis tog det inte ett halvår. Vi fick data i dag (3 oktober) och kommer nu att ta oss an uppgiften att analysera och jämföra kommunerna.
Utvecklingen i Syrien och det allt mindre stabila omvärldsläget ger oss anledning att ställa frågan om hur vi får mer pang för pengarna. Ett allt viktigare utgiftsområde i Sverige är nämligen försvaret – både det militära och det civila. Men hur mäter vi skattenyttan av säkerhet? Försvar är en kollektiv nyttighet. Det går alltså inte […]
I en insändare i DN skriver Albert Nilsson, nybliven pensionär, att det som går att göra i Västerbotten inte går att göra i resten av landet. Att använda 1177-direkt. “Så här ser det ofta ut när man söker vård i Stockholm: man ringer 1177, sitter i telefonkö, sjuksköterskan säger att ”det där behöver en läkare […]
Goldman Sachs har så här långt skrivit av (= förlorat!) tio miljarder kronor i Northvolt. Bortsett från vårt gemensamma pensionskapital är det tack och lov förvånansvärt lite offentliga pengar som gått förlorade i projektet. Vilken lärdom drar vi av detta spektakel? I nationalekonomin finns det en gren som kallas “corporate governance”. Det handlar om hur […]
USA:s president-elect Donald Trump har flaggat för att entreprenörerna Elon Musk och Vivek Ramaswamy ska leda ett statligt Departement för effektivisering av offentlig sektor – förmodligen inspirerat av Kommissionen för Skattenyttas förslag om ett Effektiviseringskansli i statsrådsberedningen. Vid ett valmöte i oktober lovade Elon Musk att spara två biljoner dollar i den federala budgeten. Det […]
Den 14 mars i år föreslog Kommissionen för Skattenyttas ordförande Leif Östling i en debattartikel i Dagens Industri att bland annat Bilprovningen bör säljas. “Staten är Sveriges största och förmodligen sämsta kapitalist. Regeringen värderar sin bolagsportfölj till 850 miljarder kronor. Wallenbergfamiljens Investor, som är Stockholmsbörsens största ägare, har som jämförelse innehav värda 580 miljarder. Samtidigt […]
Kommissionen för Skattenytta fokuserar huvudsakligen på svensk skattenytta. Samtidigt måste vi konstatera att valet i USA i stor utsträckning påverkar Sverige. Om USA slutar stödja Ukraina kommer EU och Sverige att behöva tagga upp. Och om Demokraterna och Republikanerna fortsätter låtsas som om USA och den federala budgeten saknar budgetbegränsningar kommer problemen där småningom att […]
Kritiken mot styrfilosofin New Public Management (NPM) har varit hård, men få förstår varför. Termen uppfattas av några som synonym med onödig administration, misstro och enögt fokus på pengar, medan andra helt enkelt ser den som sunt förnuft genom mål och resultatstyrning. Kritikerna av NPM lanserade begreppet “tillitsbaserad styrning”. Begreppet kommer från den av regeringen […]
Frågan i rubriken kan tyckas märklig. Naturligtvis tycker ingen om vårdköer. Men ändå – i Sverige står ett stort antal människor i vårdkö. Så vårdköerna måste fylla någon funktion för någon – annars skulle de rimligen inte finnas. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) skriver på sin egen hemsida: “Om vårdens kapacitet skulle öka med 1,3 […]
Kommissionen för skattenytta har tillkommit på initiativ av Leif Östling, tidigare VD för Scania. Syftet är att skifta fokus i det svenska välståndsbygget genom att undersöka hur vi kan få mer nytta för varje skattekrona. Kommissionen arbetar fristående från politiska partier och olika intressegrupperingar.