För oss i Kommissionen för skattenytta är det viktigt att inte bidra till att diskussionen om vad vi får för våra skattepengar blir politiskt vinklad. Vår utgångspunkt har varit att politiker till både vänster och höger tycker att det är viktigt att skattemedlen används effektivt. De reaktioner vi fått, och den diskussion som nu tagit fart, ger oss belägg för att vi därvidlag har rätt. De positiva reaktionerna på vårt arbete har i lika stor utsträckning kommit från socialdemokrater som från oppositionsföreträdare.
Därför är det lite dystert att det första försöket att politisera debatten kommer från akademiskt håll. Två forskare från Göteborgs universitet, David Jivegård och Patrik Emblad, skriver i en replik: ”Ökad effektivitet i offentlig sektor är vanligen ett förklätt argument för nedskärningar” för att sedan förklara varför de tycker dylika nedskärningar är fel väg att gå.
Vi pläderar inte för nedskärningar. Skatternas storlek är en politisk fråga. Vi säger bara att det är bättre att först titta på hur effektivt befintliga medel används innan man beslutar om att tillsätta mer resurser. Annars riskerar vi att mer pengar bidrar till en än mer ineffektiv hantering av våra skattemedel, i stället för tvärtom.
Och detta i en tid när kraven på den offentliga sektorn ökar kraftigt, bland annat till följd av klimatomställning och försvarssatsningar. I ett sådant läge blir det extra viktigt att säkerställa att våra resurser används effektivt.
Göteborgsforskarna pekar på vår demografiska utmaning. Det är ett annat utmärkt exempel på varför vi måste börja använda våra skattemedel på ett mer effektivt sätt. De verkar också överens med oss om att Sverige tappat i köpkraft men menar att det beror på att svenska exportpriser ökar mindre än importpriserna. Ja, men det intressanta är ju vad som orsakat detta. I en framgångsrik och konkurrenskraftig ekonomi ser det inte ut så. Det är strukturproblemen i ekonomin, den låga skattenyttan, som är boven.
Avslutningsvis så noterar vi att Göteborgsforskarna hävdar att frågan om skattenytta är den som behandlats mest konsekvent och intensivt i de senaste 20 årens diskussion om offentlig verksamhet. Så kanske det är på Göteborgs universitet och det vore i sådana fall glädjande. För tyvärr tvingas vi nog konstatera att detta inte återspeglas i den politiska styrningen eller den offentliga förvaltningen.
Leif Östling ordförande, Kommissionen för skattenytta
Bettina Kashefi kanslichef, Kommissionen för skattenytta
Kritiken mot styrfilosofin New Public Management (NPM) har varit hård, men få förstår varför. Termen uppfattas av några som synonym med onödig administration, misstro och enögt fokus på pengar, medan andra helt enkelt ser den som sunt förnuft genom mål och resultatstyrning. Kritikerna av NPM lanserade begreppet “tillitsbaserad styrning”. Begreppet kommer från den av regeringen […]
Frågan i rubriken kan tyckas märklig. Naturligtvis tycker ingen om vårdköer. Men ändå – i Sverige står ett stort antal människor i vårdkö. Så vårdköerna måste fylla någon funktion för någon – annars skulle de rimligen inte finnas. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) skriver på sin egen hemsida: “Om vårdens kapacitet skulle öka med 1,3 […]
Diskussionen om svenskt utlandsbistånd har länge varit polariserad. Kritiken mot biståndets inriktning och innehåll kommer i allmänhet från höger. Många minns nog Bai Bang i Vietnam. Platsen var föremål för Sveriges genom tiderna största biståndsprojekt i form av ett stort pappersbruk invigt 1982. Den totala svenska insatsen blev motsvarande två miljarder kronor i dagens penningvärde. […]
När Riksrevisionen i början av året i två rapporter konstaterade att både SiS-hem och HVB-hem lämnar mycket att önska var tystnaden närmast total från medierna (RiR 2024:7, 2024:9). Här på Kommissionen för Skattenytta valde vi dock att starta en egen analys. Vi ville se om det går att se om vissa kommuner är bättre på […]
Så var budgeten för 2025 lagd. Och så har ytterligare diskussioner kring marginaltänkande dragit igång. I sedvanlig ordning ligger fokus på de 60 miljarder som politikerna skjuter till – snarare än på de 2 800 miljarder som redan finns. Journalister och skattebetalare måste bli bättre på att analysera den politiska retoriken och taktiken och inte låta […]
Diskussionen om Northvolts problem har slutligen nått riksmedia. Röster höjs för att staten ska gå in med fler kreditgarantier och stöd. Regeringen säger dock blankt nej, vilket är bra. Det offentliga tar sin del genom att betala för samhällsservice och infrastruktur – också det ett risktagande med tanke på att projektet kanske aldrig lyfter. Ett […]
Nationellt ledtidsindex, som tas fram på initiativ av Bygg i Tid, undersöker årligen ledtiderna i 48 kommuner som tillsammans står för 79 procent av Sveriges byggande och 56 procent av landets befolkning. Intressant nog visar undersökningen att skillnaderna mellan kommuner är väldigt stora. I Sollentuna tar det 5,5 år från detaljplan till laga kraft, medan […]
Kommissionen för Skattenytta är en av många aktörer som försöker utvärdera verksamheten som bedrivs med offentliga medel. Vid sidan av oss finns Rådet för Kommunalekonomiska analyser (RKA) som ägs av Sveriges Kommuner och Regioner tillsammans med staten. RKA publicerar löpande data i databasen Kolada. Vi har även Riksrevisionen, som numera är Riksdagens granskningsorgan, men som […]
Kommissionen för skattenytta har tillkommit på initiativ av Leif Östling, tidigare VD för Scania. Syftet är att skifta fokus i det svenska välståndsbygget genom att undersöka hur vi kan få mer nytta för varje skattekrona. Kommissionen arbetar fristående från politiska partier och olika intressegrupperingar.